När tekniken förändrar vardagen – Kommuners resa med MiniFinder

När tekniken förändrar vardagen – Kommuners resa med MiniFinder

När en kommun sommaren 2016 började intressera sig för mobila trygghetslarm var det med en önskan att skapa större frihet för både brukare och personal. Kommunen ville utforska hur GPS-baserade lösningar kunde stärka självständigheten och säkerheten i omsorgen. Efter inledande tester med några enheter växte användningen snabbt till att omfatta majoriteten av verksamheten – från ordinärt boende till demensvård och personalens arbetsmiljö.

Från enskild brukare till implementering på fler delar av verksamheten

Ett av de första testerna som visade potentialen med tekniken gällde en boende med demens som hade för vana att promenera långt varje dag, utan att kunna återge sin rutt för personalen. Tack vare MiniFinder's trygghetslarm kunde personalen i efterhand följa den boendes rörelsemönster och skapa ett bättre dagligt stöd. Användaren uttryckte snabbt ökad trygghet, vilket gjorde det tydligt att detta var mer än ett test – det var ett verktyg för frihet och integritet.

När samma person senare flyttade till ett särskilt boende följde larmet med, vilket gjorde att hela personalgruppen fick upp ögonen för nyttan. Trygghetslarmen infördes i hela boendet, och kom snart att användas i bredare delar av äldreomsorgen.

“Livskvalité och självständighet är den största vinsten. Alla individer får sina behov tillgodosedda tack vare trygghetslarmen.” – Delar en gruppledare inom äldreomsorgen

Trygghetslarm för både brukare och personal

Idag är trygghetslarmen en etablerad del av kommunens verksamhet. De används i hemtjänst, särskilt boende och demensvård – men även av personal som arbetar ensamt eller i miljöer där risken för hotfulla situationer kan förekomma. En särskilt uppskattad funktion är möjligheten till tvåvägskommunikation, vilket skapar snabb kontakt både i akuta och vardagliga situationer. Geofence-funktionen har visat sig särskilt värdefull vid demens, där brukare ofta rör sig enligt återkommande rutiner. Vid avvikelser får personalen notiser och kan agera direkt.

Lösningen har anpassats över tid och kommunen har idag en tydlig struktur för vem som har vilket typ av larm, hur administrationen sker via systemet och hur uppföljning görs. Alla nya brukare erbjuds trygghetslarm som en del av omsorgsplaneringen, och personalen har rutiner för att aktivera och följa upp användningen. 

“Det skapar trygghet för både brukare och anhöriga. Man vet att någon har koll. Det handlar inte bara om att larma – det handlar om att känna sig sedd och trygg, oavsett om du är brukare eller medarbetare.” – Gruppledare i demensvård

Larmets diskreta design, som kan bäras som en klocka, runt halsen eller fäst i byxlinningen, gör det lättare för brukaren att acceptera och använda det i vardagen. Det bidrar till bibehållen integritet och självständighet samtidigt som anhöriga och personal får en digital och mobil trygghetslösning.

Långvariga samarbeten ger resultat

Flera svenska kommuner har nu samarbetat med MiniFinder i över sju år. Där denna kommun har varit kunder sedan 2016 när mobila trygghetslarm kom till marknaden via MiniFinder. Med tiden har denna kommunen stegvis infört trygghetslarmen i hela äldreomsorgen, medan en annan kommun implementerade lösningen 2018 och har utökat användningen till både personal och brukare. I båda fallen lyfter man fram ett gott samarbete, tillgänglig support och teknikens anpassningsförmåga som nycklar till framgång.

“Det är ovärderligt att ha en partner som lyssnar, förstår behoven och ständigt utvecklar lösningen.” – Gruppledare inom kommunal verksamhet

Denna text är baserad på en intervju med en svensk kommun som valt att inte delta med namn. Kontakta MiniFinder för att ta del av fler referenser för hur trygghetslarm faktiskt används av våra kunder och inspireras av deras digitalisering resa!

Tillbaka till föregående sida